torsdag 8. september 2011

Naboer



Her bor jeg. En tre, firehundre stenkast fra svenskegrensen, litt i ly for fjorden og opp på en liten topp nær skogen. Der sitter jeg i et borettslag av rekkehus i plank. Grellt farget plank må jeg tillegge. Vi snakker om skittenblå, 70talls-gul og låverødt. Borettslaget vårt lyser opp i høstmørket for å si det sånn. Det er ikke bare selve bygningsmassen som lyser opp her på toppen, men også endel fargerike personligheter. Jeg synes Robert Stoltenberg skulle komme hit og søke inspirasjon til eventuelle oppfølgere til "Borettslaget" - eller kanskje det er nettopp det han har gjort? Skal vi sjå.....


... Vi har jo figuren "Narvestad" som jeg er overbevist om at Stoltenberg har hentet fra mitt borettslag. Her bor en fyr som riktignok ikke ligner Stoltenbergs figur i utseende, men i væremåte er han identisk. Han er ikke formann i laget her, men han tror nok det selv. Han ser det som en av sine store oppgaver å konstant feie vekk konglene under furua her og nåde de som skulle sparke ei kongle til feil side av veien. Han løper rundt og ivrig baksnakker de fleste, jeg innbiller meg at jeg er et av favorittemnene hans siden han åpenbart ikke liker meg. Han hilser ikke engang, jeg er ikke medlem i hans klikk. Han er så jovial at det bikker over og rett og slett blir for mye. Så jeg sitter på trappa mi med tekoppen og observerer og flirer for meg sjøl.

Så har vi "Wenche", en eksentrisk dame i slutten av 50-åra som lever og ånder for dyrene, spesiellt kattene. Nåde den som skulle se litt skjevt på en av borettslagets katter, da kommer "Wenche" løpende fra sin faste utkikkspost i vinduet og kjefter deg ned. Hun kommer med lange tirader ingen egentlig skjønner fordi hun snakker så fort og har minst 4 forskjellige tema gående samtidig. "Wenche" mater også borettslagets småfugler og er egentlig en snill dame. Hun dobler også i rollen som "Krøsa-Maja"fra "Emil i Lønneberget"; når noen i borettslaget dør, løper hun fra leilighet til leilighet og banker på og roper "Han er døøøøød!"


Så har vi "Eva" som har borettslagets desidert rareste katt. Katten må gås tur med av eieren og disse to observeres ofte på sin tur rundt om ettermiddagene. Skulle "Eva" stoppe opp og prate med noen av naboene legger katten inn heftige protester. Har sjelden sett en katt med så mye pesonlighet!


Så har vi den rare damen som i det ene øyeblikket hilser hjertelig på deg og i det neste øyblikket ser surt på deg, snøfter og går en annen vei.


Et eget avsnitt må dedikeres til borettslagets egne "Harry & Lloyd - Dum & Dummere". De går faktisk under betegnelsen "Dum & Dummere" her i borettslaget og det er ikke jeg som har funnet på navnet. Dum & Dummere er en mann og en dame som ofte observeres kjeftende på barn som leker. Dum tar bilder av barna med mobilkameraet for så å fortelle at lek er forbudt i laget, stikk ned på lekeplassen. De hater hunder og skulle en hund markere på gjerdet løper de ut med en kopp vann for å tømme på stedet imens de banner så det lyser. De har selv 2 katter, men de kan markere hvor de vil tydeligvis. Kattene deres har en tendens til å klatre opp i furua og da kommer dummere ut med stige så kattene kan klatre ned imens han står under treet og roper "pussssiiiii!!" Dum observeres ofte kjeftende på Dummere, hun roper høyt så alle skal få det med seg hvor dum han er. "Du klarer jo ingenting!! Gressklipperen virket da jeg brukte den sist og starter den ikke nå er det DIN skyld fordi du er så dum!" Dummere svarer sjelden annet enn "Jada jada..."




Nabolaget er fullt av eksentriske naboer. Kanskje endel mener at også jeg er eksentrisk? Jeg skal ikke glemme å nevne alle de trivelige menneskene, naboer man sjelden ser eller hører bortsett fra et høflig "Morn!" når man møtes ved garasjen. Sånne naboer liker jeg. Det sies at det beste mellom to naboer er et høyt gjerde og den filosofien tror jeg på.


4 kommentarer:

  1. *LER* Jeg vil også bo i borettslag!

    SvarSlett
  2. Det är så bra för att det ligger så nära Svenska gränsen :D

    SvarSlett
  3. Haha! Du kan ju aldrig ha tråkigt med såna grannar ;-)

    SvarSlett
  4. Det låter som det är liv i luckan hos dig. Du har ju också en förmåga att berätta så det känns som man är på plats. Trevlig kväll

    SvarSlett

Takk for hyggelig kommentar! :-)