tirsdag 30. august 2011

Banankake og matematikk



Det finnes dysleksi, det har med bokstaver å gjøre. Det finnes dyskaluli, det har med tall å gjøre. Jeg lider definitivt av det siste. I oppskriftsboka mi sto oppskrift på 1 stk liten ringform banankake. Jeg tenkte som så at skal jeg først bake så skal det gjøres ordentlig, så jeg fant på den smarte idèen at jeg kunne gange det med 10.

Så jeg setter igang og det ble ille mye smørkrem! For mye til at det fikk plass i Kenwoodbollen og jeg måtte ha det over i en brødbakebolle fra Tupperware.



Det ble også endel egg...


Når man er dum i hodet og ikke regner over før man begynner å bake oppdager man sent at oppskriften nå krever 50 - femti - bananer. oops I rest my case.

Kanskje ikke verdens mest spennende kake, men saftig og god! Legger ut oppskriften på 1 stk kake her i tilfelle noen har fritidsproblemer.
PS - Ønsker meg kalkulator.

Banankake

150 g smør eller margarin
225 g(2 1/2 dl) farin
2 egg
300 g (5dl) hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts ingefær
2 ts kanel
5 bananer
1/2 dl kald kaffe

Smør og strø en randform, ca 1 1/2 liter.
Rør smør og sukker hvitt og rør inn ett egg om gangen.
Bland mel, bakepulver, natron, ingefær og kanel og rør det i smørkremen.
Mos bananene, og ha de i sammen med kaffen.
Stekes på nederste rille, 175 grader ca 1 time.



4 kommentarer:

  1. Hahaha nu kan du bjuda in hela grannskapet :)
    Ser mumsig ut!

    SvarSlett
  2. När jag skratta klart ska jag nog försöka mig på att baka din banankaka...men bara en.

    SvarSlett

Takk for hyggelig kommentar! :-)