søndag 14. august 2011

Skilpaddesuppe

Jeg kom til å kikke igjennom mammas gamle kokebok fra 1941; Henriette Schønberg Erkens kokebok. Bladde opp på en vilkårlig side og fant "Syresuppe". Det skal visst være en hel liter syre i den så det kan bli potente greier. Den oppskriften skal jeg spare til jeg trenger en real oppkvikker hehehe. :-)

På neste side fant jeg "Suppe av henkokt skilpadde", noe som jeg tenkte jeg skulle dele med min store fanskare, en suppe som sikkert varmer utover høsten.


SUPPE AV HENKOKT SKILPADDE

1 Dåse henkokt skilpadde
2 l buljong
50 gr. smør
50 gr. hvetemel
1 dcl. vin
1 knivsodd paprika
1/2 citron
1 løk

Brun smøret med løken og melet, spe med den kokende kraft. Skilpaddedåsen åpnes, varmes i vannbad, helles i dørslag. Det som renner igjennem, blandes med suppen, som tillages med krydderier og citron. Skilpaddekjøttet skjæres op i små firkanter og serveres i suppen. Vin og salt efter smak tilsettes.

Bon apetitt!!!


3 kommentarer:

  1. Kanskje det er derfor det ikke er skilpadder i norge, husmødrene lagde suppe på dem på 40-50tallet!

    SvarSlett
  2. Ta en titt på en av de mange videoene som ligger på youtube, og som viser hvordan skilpaddene slaktes. Det er ubeskrivelig grusomt! Har aldri sett noe verre. Dyrene skjæres ut av skallet mens de lever, innvollene skjæres ut, og helt til slutt, etter mange minutters tortur, når det bare er en blodig masse igjen av den ennå levende skilpadden, som virrer hjelpeløs med hodet, gaper og veiver med luffene, blir hodet skåret av. På markeder ligger skilpadder som har fått skjell og luffer skåret av, så det bare er noen blodige slintrer igjen av kroppen, og fortsatt lever og kjemper. Dette er noe av det mest groteske som foregår. Så for all del - kjøp ikke skilpaddekjøtt, spis ikke skilpaddesuppe når du er i utlandet, og husk at flere av artene er utrydningstruet!

    SvarSlett

Takk for hyggelig kommentar! :-)